Mentenanta Turbosuflantei – Capitolul 3

Mentenanta turbosuflantei
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Aceasta sectiune va acoperi mai mult partea de intretinere preventiva a turbosuflantei, incepand cu una dintre cele mai trecute cu vederea la o turbosuflanta, furtunul de inalta presiune care conecteaza turbocompresorul la intercooler si in cele din urma la motor. Cele mai multe dintre sistemele turbo de astazi functioneaza la o presiune de peste 12 psi, deci chiar si cea mai mica problema la un cuplaj poate crea o scurgere de presiune de supraalimentare. Turbosuflantele functioneaza deja la o viteza mare de revolutie si orice scurgere de aer de la compresor va determina turbosuflanta sa lucreze chiar mai greu pentru a compensa pierderea de presiune. Amintiti-va ca actuatorul mecanic (vacuum) pe cele mai multe turbocompresoare regleaza cantitatea de energie de evacuare prezent la roata turbinei necesara pentru a produce viteza necesara pentru a porni roata compresor suficient de rapid pentru a crea presiune de supraalimentare. Actuactorul mecanic (vacuum) este orb la faptul ca ar putea fi o scurgere de presiune, asa ca va incerca sa forteze turbina sa compenseze aceasta scurgere pana cand se obtine presiunea dorita din galerie. Aceasta, desigur, va impinge turbosuflanta peste limita de viteza, ceea ce va duce la reducerea duratei de viata a turbosuflantei drastic.

Pentru a incepe, in primul rand faci o inspectie vizuala a tuturor furtunurilor, clemelor si tuburilor. Uita-te pentru semne de o scurgere de presiune, cum ar fi reziduu umed sau uleios in jurul furtunului sau clemelor, umflaturi sau pete moi in furtun, frecarea cu un alt obiect care ar putea provoca escoriatii sau rupturi si controlati in cele din urma miezul intercooler (daca este) pentru indicii de impact de la pietris sau alte obiecte aruncate de la drum. Repararea poate fi la fel de simpla ca strangerea sau repozitionarea unui furtun sau unei cleme, inlocuirea cuplei rupte sau deteriorate.

Daca masina are peste 150.000 de km rulati, este recomandabil pentru a elimina intercoolerul si conductele ca posibile cauze, curatarea completa a intregului sistem pentru a indeparta reziduurile de ulei si verificati pentru orice probleme. Daca aveti echipamentul necesar, testati presiunea sistemului intercooler facand un dop de presiune in fata turbosuflantei si aplicarea de presiune la sistem – asta va oferi dovada clara daca sistemul este sigilat si functioneaza corespunzator.

Urmatorul punct de control pentru o masina cu kilometraj mare va fi linia de alimentare cu ulei. De-a lungul timpului aceasta linie este supusa la debit mare si temperatura foarte mare a uleiului. Uleiul va incepe sa se intoarca la stadiul de carbon in locurile in care este supus la caldura mare, iar daca problema nu este rezolvata, debitul de ulei catre turbosuflanta va fi restrictionat. De obicei, liniile de alimentare cu ulei sunt relativ ieftine, iar in cazul in care masina are peste 100,000 km, ar trebui inlocuite. Retineti ca aceasta linie nu poate fi curatat in mod fiabil, inlocuirea este singura modalitate sigura de a rezolva problema.

In timp ce servisati linia de alimentare cu ulei de inalta presiune, inspectati si toate garniturile si conexiunile de liniei de retur ulei. Desi este o linie foarte importanta, curatarea si re-instalarea este de multe ori singura intretinere necesara, nu este nevoie sa se inlocuiasca linia cu una noua, cu exceptia cazului in care este deteriorat dincolo de recuperare. Acelasi lucru este valabil pentru liniile de racire turbosuflanta, daca exista.

O intrebare pe care am primit-o des este referitoare la modul de a face o inspectie vizuala a turbosuflantei in sine. In primul rand, va trebui sa aveti acces la admisia turbocompresorului. Odata ce se poate vedea roata compresorului prin orificiul de admisie, observati daca in zona este o cantitate excesiva de ulei prezent in intrarea sau pe roata compresorului in sine. Roata trebuie sa fie o culoare aluminiu natural, fara semne de deteriorare de impact sau contactul cu carcasa compresorului. Daca este posibil sa se roteasca turbocompresorului cu degetele, retineti orice rezistenta sau zgomote.turbosuflanta ar trebui sa se roteasca liber, fara frecare, razuire sau alte sunete neobisnuite. Turbosuflanta va avea jocuri mici radiale (o parte in alta), de circulatie in lagare, dar nu ar trebui sa poata sa intre in contact cu orificiul de intrare al carcasei compresorului. Turbo dvs. ar trebui sa nu aiba nicun joc axial vizibil (impins inauntri si tras afara), pe care sa-l puteti simti. In cazul in care oricare dintre aceste diagnostice nu trece de inspectie, turbocompresorul trebuie sa fie reparat imediat.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

You may also like...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *